Actualitate

Staţiune şi drumuri montane închise din cauza zăpezii, indicatoarele rutiere date jos de turişti…

După ce sute de turişti au blocat accesul către Vârful lui Roman – Horezu, s-a decis închiderea drumului către staţiunea montană. Nu este singurul drum de munte închis în Vâlcea.
Ninsorile abundente din ultima perioadă, stratul de zăpadă consistent, dar şi extrem de instabil, rentabilitatea scăzută a deszăpezirii în multe zone şi inconştienţa de care au dat dovadă mulţi turişti, au determinat autorităţile din Vâlcea să închidă o serie de drumuri montane şi chiar staţiuni, pe perioade mai scurte sau mai lungi, după caz.
De altfel, nici nu a început bine anul şi s-au derulat o serie de operaţiuni de salvare a mai multor turişti, printre care şi copii, rămaşi înzăpeziţi în vârf de munte.
În masivele înalte din judeţul Vâlcea, riscul de producere a avalanşelor, în această perioadă, este extrem de ridicat, de gradul 4 din 5, mai ales la altitudini de peste 1.800 de metri.

Drumuri montane închise şi nu prea

Două drumuri judeţene: care fac legătura spre Cabana Cozia, de pe vârful cu acelaşi nume şi Cabana Maria – Petrimanu, de pe Valea Latoriţei, au fost închise „de când a început să ningă”, la fel ca Transalpina, care tranzitează şi judeţul Vâlcea.
Şi totuşi, chiar şi după ce a nins, în cele două zone, s-a putut circula: „Drumul spre Cozia este închis. Se poate circula până în zona Mocirle. Pe ultimi 3 – 4 km, până la cabană, nu se poate circula. Dar, dacă gradientul termic de 0 grade coboară sub 1.400 – 1.300 de metri, se va înzăpezi şi mai jos. Consiliul Judeţean Vâlcea, prin Regia Autonomă de Drumuri şi Poduri, fiind vorba despre un drum judeţean din subordine, a deszăpezit o dată, de Crăciun. Cozia a fost deszăpezită pentru sărbătorile de iarnă, Crăciun şi Revelion. Spre exemplu ieri abia au trecut cu un ARO înălţat, ca să schimbe tura la cabană. Să vedem de astăzi (7 ianuarie – n.r.) încolo, că văd că ninge. Pot să urce doar anumite maşini, cu gardă foarte înaltă”, a menţionat şeful Salvamont Vâlcea, Mircea Lera.

Indicatorul spre Cozia, dat jos de turişti

În speranţa însă că nu vor fi traşi la răspundere, dacă vor rămâne înzăpeziţi, nişte turişti au dat jos indicatorul existent la începutul drumului, săptămâna trecută: „Exista un indicator, că nu se poate urca decât echipat cu cauciucuri de iarnă şi lanţuri. Săptămâna trecută a fost luat de acolo, a fost dat jos. Ce treabă au avut cu el? Doar ca să spui că tu nu ai ştiut că este drumul blocat? Cabana Cozia este mai mult pentru „turiştii de potecă”, pentru că cei care se duc cu maşinile – se pun în faţa cabanei, trag câte o manea şi câte o horă”, a mai spus salvamontistul.

Troienele pot ajunge şi la şapte metri

De asemenea, acesta ne-a atras atenţia şi asupra lipsei de rentabilitate a deszăpezirii constante în astfel de zone, în care nu există un flux permanent şi destul de mare de turişti: „Nu poţi să desfaci drumul, în fiecare zi, pentru că între Stâna Mocirle şi Cabana Cozia se face la un moment dat troianul şi de 6 – 7 metri. N-ai cum să munceşti atât pentru trei – cinci maşini, câte se duc la final de săptămână”.

Operaţiuni de salvare pe bandă rulantă de la începutul anului

Aceeaşi situaţie se întâlneşte şi în zona Petrimanu. Pe drumul spre Petrimanu, opt turişti din Satu Mare au cerut ajutor la 112 pentru a fi ajutaţi să coboare în siguranţă de la Pensiunea „Fântâniţa Haiducului” unde erau cazaţi până în satul Ciunget. Printre aceştia erau şi trei copii. Au menţionat că le este teamă să coboare din cauza stratului de zăpadă, a drumului neasfaltat şi apelor ieşite din matcă. Au fost ajutaţi de un echipaj de jandarmerie montan alături de câţiva lucrători ai Primăriei Malaia, operaţiunea de salvare durând aproximativ două ore.
Cum în zona Petrimanu există două baraje, chiar dacă este vorba despre un drum judeţean, de deszăpezirea acestuia se ocupă cei de la Hidroelectrica, în urma unui acord între instituţii, activitate care se derulează însă doar în perioada schimbului de ture, adică o dată pe săptămână: „Nu putem să spunem că este desfăcut, tot din punctul ăsta de vedere, că altfel turiştii se duc, se blochează acolo şi povestea se repetă. Cabana Maria – Petrimanu este funcţională. Dacă Hidroelectrica deschide drumul, proprietarul ştie cum să procedeze cu turiştii”, ne-a asigurat Mircea Lera.

Vârful lui Roman, închis de Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă

De curând, în cursul acestei săptămâni s-a decis închiderea unui alt drum de munte, cel care duce spre staţiunea Vârful lui Roman – Horezu. Totul a pornit în urma unor incidente petrecute la finele săptămânii trecute, când staţiunea montană a fost luată cu asalt de sute de turişti. Numai că aceştia s-au dus la munte nepregătiţi, fără cauciucuri de iarnă sau lanţuri de zăpadă, motiv pentru care traficul s-a blocat. Au existat inclusiv incidente rutiere, soldate cu avarierea unor maşini.
Apoi, la câteva zile, 36 de turişti au solicitat tot la 112 să fie salvaţi din aceeaşi zonă, după ce au rămas înzăpeziţi, iar din cauza stratului de zăpadă au rămas şi fără energie electrică şi căldură la pensiunile în care erau cazaţi. Printre aceştia erau şi copii.

Utilaj trimis să deszăpezească drumul pentru trei oameni

Ulterior, am aflat de la şeful Salvamont – Vâlcea că n-au fost singurele incidente, în urma cărora Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă Horezu a decis închiderea drumului şi implicit a staţiunii, pe o perioadă limitată. „Într-un fel îi dau dreptate primarului de la Horezu, nu în totalitate. Spre exemplu, după scandalul de duminică, cu deszăpeziri, în urmă cu două zile ne-a sunat un domn din judeţul Olt, că a rămas înzăpezit cu nevasta şi copilul, acasă. În realitate, se afla la Vârful lui Roman, la cabana de vacanţă, ne-a spus. Dar de ce nu a plecat până atunci? A fost trimis un utilaj din Horezu să deszăpezească, pentru trei oameni”, a explicat Mircea Lera.
Între timp, pe lângă utilajul de deszăpezire a trecut un şofer care a fost atenţionat cu ajutorul farurilor să se oprească, dar a ignorat avertismentul, iar când a ajuns la destinaţie a realizat că a rămas înzăpezit, aşa că şi acesta a sunat la 112. „Dacă nici aşa nu înţelegi… Aşa o să fie ţinut drumul închis o săptămână, sau cât va dura vremea rea şi cu asta basta. Are dreptate şi primarul până la urmă, este staţiune sau ce o fi sus, le-a dat autorizaţie pentru cabane, dar şi să deszăpezeşti pentru trei oameni în fiecare zi, pe banii comunităţii, nu rentează”, mai este de părere şeful salvamontiştilor.

„Când sunt înzăpeziţi mii de oameni, nu toţi sună la 112”

„Ideea este că deszăpezim acum, îi evacuăm pe toţi, o să ningă trei zile, cum e acum, o să ningă, mai uşor, mai tare, dar va ninge, o viscoleşte, o troieneşte, într-o oră drumul va fi din nou troienit. Ce faci? Bagi din nou utilajul pentru deszăpezire, fiindcă mai vor doi inşi, sau trei sau zece? Dacă am avea o staţiune turistică de 1.000 de oameni spre exemplu, n-ar fi nici o supărare, dar pentru trei oameni… Interesant este că toţi sună la 112, de parcă ar fi o super-urgenţă că i-a rămas unuia maşina înzăpezită. În România când ninge abundent sunt înzăpeziţi sute, mii de oameni. Nu toţi sună la 112, dau şi ei la lopată un pic, o mai trag într-o parte”, a mai menţionat Mircea Lera.
Şeful Salvamont Vâlcea se numără printre cei care susţin că pentru cei care se expun inconştient pericolului ar trebui să existe nişte reglementări legislative în aşa fel încât să fie obligaţi să plătească intervenţia din propriul buzunar, în cazul unei operaţiuni de salvare, nu cum se întâmplă acum când aceste misiuni sunt decontate din bugetul tuturor: „Teribiliştii ar trebui să plătească operaţiunile de salvare din propriul buzunar”.

Sursa: http://ziare.eclub.ro/