Actualitate

Consiliere şcolară doar cu psihologul, după modificarea Legii Educaţiei. „Între timp au apărut şi agronomi cu master pe consiliere făcut la «X şi O»”

Ultimele modificări aduse Legii Educaţiei redimensionează numărul de elevi la clasă, pe cicluri de învăţământ, dar produce şi o modificare de multă vreme solicitată de psihologii şcolari, anume scăderea normei de 800 elevi/consilier. Modificările, cel puţin pe hârtie, merg chiar mai departe.
Modificările aduse de curând Legii educaţiei naţionale 1/2011, pentru care se aşteaptă de acum doar promulgarea şi publicarea în Monitorul Oficial, ar putea în sfârşit repune psihologii şcolari acolo unde le este locul. Solicitările lor au peste 10 ani vechime şi vizează în principal scăderea normei alocate fiecărui consilier şcolar, de 800 elevi/consilier, care nu le permite să-şi facă meseria aşa cum şi-ar dori şi să le ofere elevilor ajutorul calificat de care aceştia au nevoie. Printre modificări este, foarte important, şi cea care precizează că psihologul şcolar este cel care va desfăşura activitatea în cabinetul de consiliere psihologică din şcoală. Asta pentru că în ultimii ani în sistem „şi-au făcut loc”, legal, altfel, absolvenţi cu multe alte specializări. „19. La articolul 99, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin.(11), cu următorul cuprins: „(11) CJRAE respectiv CMBRAE va asigura funcţionarea în fiecare unitate de învăţământ cu personalitate juridică a unui cabinet de consiliere psihologică, unde să îşi desfăşoare activitatea un psiholog şcolar care să aibă în evidenţă până la 500 de elevi”, este textul de lege modificat. Deşi lucrurile în teorie încep să arate bine, specialiştii din sistem au, însă, temerile lor, în bună parte îndreptăţite.

„Dacă modificarea va fi făcută tot româneşte, pe jumătate…”

Să oferi consiliere de specialitate, conform normei şcolare, la 800 de elevi este un demers aproape imposibil, recunosc cosilierii. Elevii au din ce în ce mai multe probleme, pe măsură ce societatea se schimbă, iar un consilier ajunge să alerge şi între cinci şcoli, astfel că prezenţa lui într-o anumită şcoală se reduce, uneori, la o zi pe săptămână. În acea zi, face consiliere individuală cu acei copii consideraţi „elev-problemă”; pe cât posibil, le oblojeşte sufletul celor cu părinţii plecaţi în străinătate şi lăsaţi, în cazurile fericite, cu rudele care nu le pot ţine loc de părinţi; aplică teste altor elevi; face consiliere de grup etc. De norma prea mare, care nu le permite să ajungă aşa cum şi-ar dori la sufletul şi mintea fiecărui copil, consilierii şcolari se plâng de mai bine de 10 ani. Iar dacă la început problema era numărul lor în reţea, pentru că această reţea a crescut treptat, astăzi deja se pune o alta – calificarea consilierilor şcolari, care nu mai sunt doar psihologi, ci sunt şi filozofi, şi asistenţi sociali, şi chiar… agronomi care au făcut câte un master într-un domeniu tangential şi pot să facă şi consiliere. Consilierii îndrăgostiţi de meserie nu se lasă ameţiţi de ultimele modificări, deşi le salută. Ar vrea să vadă concret că măsura scăderii normei va fi dublată de o creştere a numărului de posturi în sistem, altfel, în fapt, o normă de 500 elevi/consilier va înseamna doar că anumite şcoli vor rămâne fără consilier.
„Eu mă gândesc că vor da şi posturi, nu?! Acum sunt consilieri care au şi 4-5 şcoli. Dacă scade numărul, automat că renunţăm la o şcoală, şi şcoala respectivă rămâne fără consilier. Dacă nu se măreşte reţeaua, n-am făcut nimic. Avem şcoli care au şi 1.600 de elevi. Avem doi consilieri acum. Scade numărul la 500, nouă nu ne mai dai posturi, dar consilierul e în şcoală. Poate refuza pe cineva? E ca-n România, facem treaba pe jumătate! Sper să nu se întâmple aşa”, a declarat psihologul şcolar Loredana Stroiuleasa, purtătorul de cuvânt al Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Olt şi director al Centrului de Asistenţă Psiho-Pedagogică Slatina.

Atestat de la Colegiul Psihologilor, povestea frumoasă de început

Centrele judeţene de asistenţă şi resurse educaţionale funcţionează sub această formă de aproape 15 ani. Anterior, primii psihologi şcolari au funcţionat direct în schema şcolilor şi s-a pus problema ca aceştia să fie doar psihologi şi să-şi ia atestat pentru consiliere şcolară direct de la forul profesional, Colegiul Psihologilor. Astăzi însă, CJRAE este o instituţie cu două mame, banii pentru salariile consilierilor venind de la Ministerul Educaţiei, iar fondurile pentru funcţionare, de la consiliile judeţene. Consilierii şcolari, nici măcar atunci când s-a permis accesul în sistem şi cu alte specializări decât Psihologia, nu au fost suficienţi pentru a acoperi numărul de elevi conform raportului 800 elevi/consilier. Cel puţin în judeţul Olt acoperirea şcolilor este de o treime, favorizaţi fiind elevii din mediul urban.
În tot judeţul, sunt 49 consilieri în şcoli şi alţi şase la CJRAE, ultimii acoperind solicitările care vin din şcolile fără consilier şcolar. Cei şase nu pot face nici ei faţă solicitărilor, aşa că printr-o înţelegere tacită problemele dintr-o anumită şcoală fără consilier pot fi rezolvate de un consilier din cea mai apropiată şcoală. Cu norma mult peste ce ar trebui să se întâmple într-un domeniu sensibil cum este consilierea psihologică, la care se adaugă problemele din şcolile apropiate care nu au consilier, psihologii şcolari, acolo unde există strict cu această specializare, sunt suprasolicitaţi.
„Aşa s-a propus la început, toţi consilierii şcolari să-şi ia atestatul de la Colegiul Psihologilor, astfel încât să te ajute să te dezvolţi tu în şcoală. Elevul când vine la tine să beneficieze de cele mai bune tratamente. Între timp au apărut şi sociologi, şi filozofi şi, mai nou, agronomi, Toţi eram psihologi şcolari, cei numiţi atunci, după, au apărut consilierii şcolari. De-asta ne-au numit consiglieri şcolari, să poată să cuprindă şi pe cei cu oarecare cursuri de psihologie, pentru că avem şi cu sociologie-filozofie, avem şi…, dar un master făcut în cosiliere şcolară, un master pe care poţi să-l faci la «X şi 0», cum le spun eu, nu e relevant şi nu e OK. Noi ne dorim să ni se recunoască statutul nostru de psiholog şi toţi consilierii şcolari să devină psihologi, să se vadă şi munca noastră. Eu nu pot să-i cer celui cu Agronomia să facă nu ştiu ce studiu şi nu ştiu ce aplicaţie. Şi nu mi se pare corect faţă de elevi”, a mai spus psih. Loredana Stroiuleasa.

Sursa: http://ziare.eclub.ro/